Muselo byť predsa jasné, že slogan „Vakcína je sloboda“ nemôže fungovať

 
„Neviem už, kto dal obyvateľom hlavného mesta mylný pocit, že vakcína je sloboda a nie zdravie,“ napísala Lucia Tomečková v článku, v ktorom upozorňuje na celkom bežné porušovanie opatrení.

K tomuto celkom oprávnenému konštatovaniu si dovolím dodať, že slogan „Vakcína je sloboda“ je nielen zavádzajúci, ale aj prvoplánový a neúčinný.

Samozrejme môže vyvolať práve tie mylné pocity, ktoré potom môžu viesť k nezodpovednému správaniu aj mnohých zaočkovaných. Lebo veď nám sľúbili slobodu.

Od začiatku bolo zrejmé, že v kontexte pandémie a jej riešenia motív slobody nemôže fungovať. Zvolený slogan nereaguje na vzniknutú situáciu a na dôvody, pre ktoré mnohí váhajú. Pritom stačilo vziať prieskumy, ktoré tieto dôvody presne identifikovali a podľa toho nastaviť kampaň vrátane sloganu či motívu.

Motív slobody nikoho nepresvedčí

Pre zodpovedných ľudí vrátane tých, čo z nejakých dôvodov váhajú, sa vakcína spája primárne nie so slobodou, ale so zdravím. Tí, čo sa dali zodpovedne zaočkovať, tak urobili nie kvôli slobode, ale primárne pre svoje zdravie. Aj pre tých, čo nemali istotu a váhali alebo stále váhajú, je podstatná otázka zdravia, svoj postoj zvažujú touto optikou, nie optikou slobody. Žiadny slogan o slobode im váhanie a pocit neistoty neodstráni.

Tak ako každý liek aj každé očkovanie sa primárne spája so zdravím, nie so slobodou. Vezmem si liek, aby som bol slobodný? Hlúposť. Dám si ho preto, aby som bol zdravý. Dám sa zaočkovať, aby som bol slobodný? Nie. Preto, aby som si chránil zdravie.

Antivaxeri chápu slobodu práve opačne, teda ako možnosť vakcínu odmietnuť. Presviedčať ich spôsobom, že vakcína je sloboda, je nezmysel, u nich tento slogan nemohol mať nijaký efekt. Oni sa cítia slobodní bez vakcíny, očkovanie je pre nich prejavom neslobody.

Nuž a tento slogan už vôbec nemôže fungovať v dnešnej situácii, naopak, stáva sa kontraproduktívnym. Pretože každý vidí, že ani tí, čo sú zaočkovaní, si v tejto stále sa zhoršujúcej situácii nemôžu sľubovanú slobodu užívať, ale – logicky a zákonite – musia sa podriadiť prísnym opatreniam.

Neúčinné zmeny motívu

V istom momente to asi niekomu došlo a tak v máji nastala zmena. Už nie sloboda, ale víťazstvo. Lenže ďalší neúčinný slogan. Lebo ani motív víťazstva nemá potenciál niekoho presvedčiť. Nevhodný slogan sa zmenil na rovnako nevhodný. Navyše tento slogan si asi málokto pamätá, z psychologického hľadiska bola zmena celkom zbytočná.

No a teraz tu máme už tretí motív, resp. tretí slogan: Vakcína je riešenie.

Konečne lepší motív, potenciálne účinnejší slogan – keby bol hneď od začiatku namiesto pôvodného, nevhodne zvoleného sloganu. Navyše teraz sa stráca v kampani, resp. vo videu, ktoré je katastrofálne. Koho majú presvedčiť tie plyšové potvorky? Nepresvedčia nikoho. Je tiež nečitateľné, aká je cieľová skupina tohto spotu.

Netvárme sa, že je tu nejaká očkovacia kampaň

Na ministerstve zdravotníctva nepochopili, že kampaň nie sú len videá, či spoty, ale, že účinná kampaň musí mať viac vrstiev, viac krokov a tiež rôzne komunikačné stratégie k rôznym cieľovým skupinám atď.

Očkovacia kampaň v podstate neexistuje. To, čo ňou nazývajú, kampaňou nie je, pretože je redukovaná na nejaké nepresvedčivé videá či spoty a nevhodný slogan. Celé zle.